Якщо твої плани розраховані на рік – сій жито, якщо на десятиріччя – саджай дерево,
якщо на віки – виховуй дітей.
Народна мудрість
Виховання
– проблема вічна. Відколи існує людство, відтоді й дбає воно не лише про
добробут потомства, а й про виховання
покоління в кращих його традиція.
Сьогодні в
умовах величезних змін у соціальному, економічному і політичному житті України
постала проблема радикальної перебудови у сфері виховання творчої особистості.
Сучасне українське суспільство переживає складний період свого становлення, тому
головною
запорукою процвітання держави є національно - патріотичне виховання дітей та молоді. . Національно - патріотичне виховання
дітей та молоді – це комплексна система і цілеспрямована діяльність органів
державної влади, громадських організацій, сім’ї, освітніх закладів, інших
соціальних інститутів щодо формування у молодого покоління високої патріотичної
свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про благо свого народу, готовності до
виконання громадянського й конституційного обов’язку із захисту національних
інтересів, цілісності, незалежності України, становлення її правової ,
демократичної, соціальної держави. Основним документом у сфері освітньої
політики щодо патріотичного
виховання підростаючого покоління є
Концепція національно - патріотичного виховання дітей та молоді, Національна
стратегія розвитку освіти в Україні на період до 2021 року. Серед основних
завдань -національне
виховання на засадах загальнолюдських,
полікультурних, громадських цінностей, забезпечення фізичного,
морально-духовного, культурного розвитку
дитини, формування соціально - зрілої
творчої особистості, громадянина України і світу, підготовка учнів до
свідомого вибору сфери життєдіяльності та підвищення відповідальності
сім’ї за освіту і виховання дітей Сьогодні особливо актуально звучать слова палкого борця
за Україну В'ячеслава Липинського:
"Ніхто нам не збудує держави, коли ми її самі не збудуємо і ніхто з нас не
зробить нації, коли ми самі нацією не схочемо бути» . До національних традицій виховання,
відстоюючи їх пріоритетність перед вітчизняними і зарубіжними теоріями виховної
роботи серед учнівської молоді, постійні звертались і пропагували їх невичерпні
можливості К. Ушинський, М. Драгоманов, І. Огієнко, М. Грушевський С. Русова. Серед учених-педагогів радянського періоду
питанням виховання учнів на національних традиціях найбільш глибоко і змістовно
займався видатний український педагог-новатор Сухомлинський.
Моя робота спрямована на виконання
Законів України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Указу
Президента України 25 червня 2013
року№3344 «Про національну стратегію розвитку освіти в Україні на період до
2021 року», Концепцією
національно - патріотичного виховання дітей та молоді, нормативними документами, наказами,
розпорядженнями Президента України, Міністерства освіти та науки, обласного управління та районного управління освіти , молоді та
спорту райдержадміністрації . Cвою роботу планую за напрямами:
-
формування духовної культури школярів на основі національних традицій українського
народу;
-
виховання в учнів національної
свідомості;
-
духовного збагачення особистості, любові
до рідної землі, свого народу;
-
формування правової культури школярів в
процесі духовного ставлення і розвитку особистості;
-
створення необхідних умов для
фізичного розвитку школярів. збереження
та зміцнення їх здоров’я.
Для мене
національно-патріотичний напрямок роботи
був і залишається пріоритетним. Проблема, над якою працюю в системі виховної роботи:
«Формування духовної культури школярів на основі національних традицій
українського народу; виховання в учнів національної свідомості, збагачення
особистості, збереження та зміцнення здоров’я». Педагогічне кредо:
«Виховувати різнобічно та гармонійно розвинену, національно свідому,
високоосвічену, життєво
компетентну
людину, здатну до саморозвитку та самовдосконалення». На цьому зосереджуються зусилля всієї системи виховання -формуванння особистості нового типу суверенноїдержави.
Провідною ідеєю є
творчий пошук, спрямований на впровадження національних традицій, відродження
української культури, звичаїв народу, утвердження патріотизму і національної
гордості, виховання кращих моральних якостей людини, формування здорового
способу життя. З метою впровадження
даної ідеї основне завдання класного
керівника - виховувати особистість, яка б:
- віддано любила
свій народ, свою Батьківщину;
- з повагою
ставилась до символів держави;
- знала і вивчала
історію України, традиції, звичаї народу;
- добре володіла
основами наук;
- удосконалювала свою особистість, розвивала позитивні
якості, творила добро заради добра і
була безкорисливою;
- з любов’ю і
повагою ставилась до батьків;
- оберігала
природу, турбувалась про неї, примножувала її;
- сповідувала
здоровий спосіб життя.
В чому полягає методологічна позиція
класного керівника? В роботі вважаю головним забезпечення розвитку особистості
кожної дитини, її творчого потенціалу. Відносини з дітьми будую на принципах
співробітництва, співтворчості і пам’ятаю, що вчитель може допомогти дітям
розвивати почуття прекрасного, пробудити
творчі сили. Усвідомлюючи, що класний керівник є для підростаючого покоління
духовним посередником між суспільством і дитиною, прагну створити сприятливі
умови для формування особистості, внести необхідні корективи у процес
виховання, скоординувати зусилля педагогів, сім’ї , соціуму. В своїй роботі керуюсь принципом: допомогти дитині знайти свій ключ до успіху,
створити умови, у яких вона розкриватиме свої здібності, творитиме своє життя, зростатиме
духовно, творчо, інтелектуально
самовдосконалюватиметься. Задля
реалізації своєї мети в своїй роботі
керуюсь авторською програмою Олександра
Полтавцева «Бути патріотом», яка розрахована на учнів 5-9 класів .
Робота
класного керівника будується за загальними
методичними вимогами до організації виховної роботи. Пріоритетними є
системність, плановість, науковість, технологічність. Основне
завдання планування - організувати життя колективу таким чином, щоб школярі
проявляли особисту ініціативу в справах учнівського колективу, вчилися бути
самостійними, адекватно оцінювали свої
можливості і постійно прагнули до самопізнання і саморозвитку. Для цього разом із учнями
обираються такі форми і методи, які будуть цікавими..плідними і результативними.
Щоб керувати
процесом формування національно-свідомої
особистості, необхідно мати
можливість відстежувати рівень розвитку
цієї якості в учнях. Учитель має знати і враховувати рівень сформованості громадянських якостей своїх учнів у виховній
роботі, зокрема у виборі пріоритетних напрямів у виховному процесі, а також
засобів і способів формування в школярів громадянських якостей. Цей етап роботи
проводиться за допомогою вже існуючих засобів –
опитувальника (ДодатокА, Б)., анкет (Додаток В, Г,
Д)
Організація
діяльності відбувається за визначеним планом (Додаток Е). Основною ланкою виховної роботи класного керівника є формування національної
свідомості і самоосвіти, патріотичне виховання. Виховати громадянина означає
підготувати підростаючу особистість до участі в розв’язанні начальних і
перспективних завдань держави, до управління її справами і виконання функції
громадського діяча та захисника Батьківщини. Для цього
потрібно сформувати в нього комплекс особистісних якостей і рис характеру, що є
основою специфічного способу мислення та спонукальною силою дій, вчинків,
поведінки. Якщо предметом уваги дитини стає національне, рідне, а класний керівник спонукає дитину поставитись
до нього прихильно, то це і є оптимальний шлях для формування національної
свідомості. Класний керівник дбає, щоб дитина якнайчастіше ідентифікувала
себе, як представника української нації та долучалась до усвідомлення національних цінностей. З національними цінностями дитина
зустрічається як в сім'ї, так і в школі. У школі цей процес проходить двома
напрямкам: через навчальні предмети і вдало організовану виховну роботу.
У своїй
роботі використовую різні форми і методи роботи з учнівським
колективом: анкетування, бесіди за круглим столом, тести, диспути, зустрічі з
талановитими і цікавими людьми нашого краю; традиційні народні і шкільні свята;
виставки творчих робіт, ігри, конкурси, концерти та інше. Так, учні класу беруть активну участь у
проведенні загальношкільних заходів: Тижня військово-патріотичного виховання,
присвяченого річниці визволення села у
Другій світовій війні, Тижня українського козацтва (Додаток Є), Тижня
української писемності, Тижня пам’яті жертв голодомору, Шевченківського тижня, Тижня пам’яті. Цікаво
проходять усні журнали: «О слово рідне, українське слово», свято рідної мови «
Рідна мова солов’їна”.
Яскраві враження залишилися від
проведення першого уроку «Україна –
єдина країна» (Додаток Ж), свят «Козацькому роду нема переводу», «Посвята
в козачата», «Миколай в гості завітав», конференцій до дня соборності «Не рвіть
Україну на частини!», та інших.
Традиційним стало проведення в школі уроків Мужності, на яких учні мають змогу поспілкуватися з односельчанами Орленком І. М. та Осьмаком І. М.– воїнами АТО, які
відстоюють незалежність Батьківщини на сході країни.
Наш
народ споконвіку
культивував лицарські традиції виховання, на них формувалась еліта нації, яка
завжди боролася за свободу та незалежність держави. Реалізації концепції національно-патріотичного
виховання
молоді сприяє й козацька педагогіка,
головна мета якої полягає у плеканні в родині, школі,
громадському житті козака-лицаря — палкого патріота, мужнього громадянина незалежної України, захисника рідної землі з яскраво
вираженою національною свідомістю, самосвідомістю, високим рівнем
моралі й духовності. У виховній
системі школи активно використовуються елементи козацької педагогіки. Цікаво пройшло свято «Козацького
роду нема переводу». (Додаток З) та «Посвята в
козачата» учнів і вчителів навчального
закладу. (Додаток И) Щоб виконати цю
почесну місію на свято завітали голова ради старійшин Київської області
козацького товариства «Українське реєстрове козацтво» генерал-полковник УРК В.В. Книшев та головний отаман Київського
обласного козацького товариства ВГО УРК
генерал-майор В.А.Іванов, начальник
управління освіти, молоді та спорту Баришівської райдержадміністрації Слухай Н.
М.,зав методкабінетом управління освіти, молоді та спорту Баришівської райради
Загорулько О. М. Цей хвилюючий обряд
провів настоятель храму Різдва
Пресвятої Богородиці отець Олександр. Юні козаки склали присягу на вірність
Богові, народу, ненці Україні. Всі хлопці класу були посвячені в джури.
Їм було вручено козацькі грамоти. Завершилося свято смачним козацьким кулішем.
З метою поширення знань серед учнів про козацький
національно-визвольний рух, про заслуги козаків у боротьбі з чужоземними
загарбниками проводяться екскурсії до краєзнавчого музею, читацькі конференції, вікторини. Так, учні
класу 15 жовтня 2015 року взяли участь в обласній краєзнавчій конференції,
присвяченій Дню українського козацтва та
Дню захисників Вітчизни, яка проходила у м.Біла Церква.
Щорічно в школі проводяться змагання «Козацький гарт»,
які допомагають формувати здоровий спосіб життя школярів, виховувати
учнівську молодь на традиціях українського народу, розвиває інтерес і звички учнів до самостійних занять фізичною культурою і спортом,
- це ще один крок до відродження національних традицій та культурної спадщини
українського народу. Беруть участь у
проведенні цього заходу не лише учні, а й батьки та вчителі. Також учні класу були учасниками ІІ (обласного) етапу
Всеукраїнської
військово-патріотичної гри «Сокіл»
(«Джура»). Команда була нагороджена грамотою
за ІІІ місце у конкурсі «Використання індивідуальних засобів захисту в
надзвичайних ситуаціях". Працює в
школі козацький гурток «Патріот
України», який відвідують хлопці та
дівчата класу, котрі були посвячені в джури та лелі. Цікавими для гуртківців є заняття, які проводить керівник гуртка Максименко А.В.
Нещодавно в школі проходив Тиждень
українського козацтва, в рамках якого
відбувся фестиваль козацької пісні, спортивні змагання, бесіди: «Гетьманська
столиця», вікторини, конкурси «Що я знаю про українське козацтво?» Козацька
педагогіка передбачає
виховання працелюбності у дітей. Так, у
школі було започатковано нову шкільну традицію - щороку проводити
Дні добрих справі. У цей день кожен
клас отримує завдання по впорядкуванню території школи. Учні розбивають
квітники, саджають дерева, працюють на спортивному майданчику тощо.
Патріотичне виховання – це
основа духовного розвитку особистості, складова частина національного
світогляду і поведінки людини, її ставлення до рідної країни. З метою формування патріотичних почуттів
молодого покоління проводились:
-
бесіди
«Національні символи”, „В нас єдина мета
– Україна свята, нездоланна ніким і ніколи” та ін.;
-
виховні
години; « Народ мій є! Народ мій завжди буде!» (Додаток І);
-
спортивні
змагання: «Олімпійське лелеченя»,»Ігри патріотів» та ін..;
-
акції
«Діти Кмївщини- воїнам АТО», «Пофарбуй своє місто у національні кольори» ,
«Милосердя»;
-
уроки
мужності «Це треба не мертвим, це треба
живим»,
патріотичні уроки;
-
конкурси малюнків:»Твоє майбутнє у твоїх руках». «Ніхто не
забутий,ніщо
не забуто», «Сонце у долонях».
На годинах класного керівника проведено ряд заходів, присвячених
національним символам та оберегам: „Український рушник”, „Калина – символ України”,
„Без верби і калини нема України”.
Слід відмітити, що учні
класу беруть активну участь у заходах до Дня Перемоги. Це і вечори пам’яті “Вклонімося і мертвим і живим», зустрічі з
ветеранами Другої світової війни, вахта пам’яті, мітинг, присвячений Дню
Перемоги. Заходи, що вшановують пам’ять полеглих за волю народу спонукають до пошуково-краєзнавчої роботи, осередком
якої є шкільний музей. Всі учні класу залучені до гуртка «Юний музеєзнавець». В
школі зібрано матеріал про учасників Великої Вітчизняної війни,
воїнів-афганців, спогади жертв голодомору.
Окремої
уваги заслуговує волонтерська діяльність колективу школи, яка сприяє
встановленню соціальних зв’язків, опануванню дітьми новими навичками,
формуванню у них прагнення до відповідальної патріотичної поведінки, моральних
та духовних якостей, світогляду справжнього громадянина України. Педагоги, учні, працівники школи
постійно доглядають за меморіалом Слави та могилами загиблих
у роки Другої світової війни солдат,
які закріплені за класами.
Реалії сьогодення визначили новий напрям волонтерської роботи - моральна підтримка воїнів Збройних Сил України, допомога
родинам, що були вимушена покинути свою
домівку, допомога дітям Сходу теплими речами, одягом та шкільним приладдям.Учні
школи взяли участь у всеукраїнській
акції «Лист солдату», «Новорічний подарунок бійцю».
Як класний керівник я досягаю поставленої
мети через заохочування учнів до процесу самовиховання, навчаючи їх підготовці
та організації колективних творчих справ класу.
На мою думку, класні традиції – це
те, що об’єднує колектив. Навчаю учнів бачити у всьому красу: у житті, довкіллі, поведінці людей,
їхній зовнішності. Проводжу багато бесід про культуру поведінки, спілкування,
зовнішній вигляд, красу взаємин із однолітками, друзями, батьками.
Згуртуванню учнів класу в єдиний дружній колектив сприяє робота з
організації учнівського самоврядування. Всі учні класу мають доручення
відповідно до своїх уподобань та здібностей. Через
діюче самоврядування учні мають можливість розвивати свої організаторські
здібності, почуття відповідальності, ініціативи. Залучаючи дітей до участі в
різноманітних громадсько-корисних справах, я намагаюся сприяти розвитку в них
громадської активності, привчати їх до дотримання шкільного режиму, єдності
педагогічних вимог до учнів з боку вчителів та батьків, спрямовую свої зусилля
на корисні, потрібні суспільству справи: добре вчитися, готуватися до праці,
берегти природу, охороняти її багатства, турбуватися про збереження історичних
пам'яток та інших культурних цінностей, зразково поводитися, допомагати людям. Cлід
відмітити, що всі учні класу залучені до гурткової роботи. Намагаюсь
впроваджувати такі форми виховної роботи, які культивують любов до
рідного краю, свого народу, домівки батьків, оберегів національної культури.
Тому стараюсь підійти до кожного індивідуально, познайомитися не тільки з
учнем, але й батьками.
Складовою
частиною виховання є родинне виховання. Саме родина включає важливі дати та
віхи життя сім'ї, родини, кожної людини. Саме родинному вихованню народна
мудрість надає пріоритетне значення. Одним з найважливіших завдань виховного процесу є прищеплення любові
до свого родоводу, народу, усього національного.
У
становленні та розвитку учнів спираюсь на допомогу батьків. Батьківський комітет
працює разом із класним керівником, бере участь в організації групових та
позашкільних заходів, також співпрацюємо з учнівським комітетом та
адміністрацією школи. У роботі з батьками використовую колективні та
індивідуальні бесіди, зустрічі за «круглим столом», тренінги.Під час проведення
батьківських зборів знайомлю батьків з новинками педагогічної літератури
для батьків з проблем родинної та батьківської педагогіки, моделюю педагогічні
ситуації, які допомогли б батькам розв'язувати родинні конфлікти, що можуть
виникати під час спілкування дітей з батьками.
В
школі організовано батьківський всеобуч. Проводяться заходи, до яких залучаються і діти, і їх батьки. Під час
проведення таких заходів розглядаються поняття значимості сім'ї в житті людини,
турботу про батька і матір, дідуся і бабусю; формується повага до праці
батьків. Важливе місце надаю тематичним бесідам: „Психологічний клімат у
сім’ї”, „ В сім’ї
росте донька», «В сім’ї
росте син», «У нашій хатині, як у
раю” та інші. Робота батьківського всеобучу спрямована на те, щоб привернути
батьків до школи, визначити їхні права та обов’язки у вихованні власних дітей,
відвести відповідну роль у навчально-виховному процесі, створити необхідні умови
для просвітницької роботи.
Моя робота сьогодні спрямована на особу, яка володіє арсеналом норм гідної
моральної поведінки, культурою спілкування, етичними нормами співжиття.
Педагогіка співробітництва, яка застосована в моїй навчально-виховній діяльності,
є тим сприятливим середовищем, в якому здатна сформуватися особистість
громадянина, що володіє високим рівнем компетенцій, і готова до успішного
самовираження в сучасному світі.
Я сподіваюся,
що мої вихованці наблизяться до своїх заповітних мрій, а для мене особисто це
теж безцінний досвід і можливість самореалізуватися.
Закінчити свій опис досвіду хочу словами Л.М.Толстого, який стверджував: «Виховання дітей є лише самовдосконаленням вихователів»
Закінчити свій опис досвіду хочу словами Л.М.Толстого, який стверджував: «Виховання дітей є лише самовдосконаленням вихователів»
Література
1.Ми – громадяни України: Метод. посіб. з курсу громад.
освіти для 9 (10) кл. серед. Загально освіт. навч. зак./ О.Пометун, І. Ігнатова, І Костюк.
– К.: А.П.Н., 2002. – 140 с.
2. Мистецтво жити в громаді: Навчально-методичний посібник./
Укладачі: Буров С., Жадько О. та ін. -Львів: НВФ «Українські технології», 2005. – 160 с.
3.Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів
загальноосвітніх навчальних закладів України
4.Система громадянського виховання в школі//Упоряд. Ж. Сташко. – К.:
Вид.дім «Шкіл. Світ». – 2006. – 128 с.
5.Зростаємо в любові. Збірник методичних
матеріалів для організації позакласної виховної роботи з учнями школиі
І-ІІІступенів/ Автори –укладачі: Н.В. Яременко, О.І.Боярчук, Л.В. Микитюк,
Ю.П.Устич; За ред.. Н.В, Яременко.- Біла Церква:
КОІПОПК, 2009. Частина І.- 288 с.
6.Патріотичні акварелі: формування свідомого
громадянина-патріота України:навчально-методичний посібник/ автори-укладачі:
О.І.Боярчук, Л.В.Микитюк, Ю.П. Устич – Біла Церва: КНЗ КОР»КОІПОПК» -2015..-264
с.
7. Класному керівнику. Як організувати роботу?/ упоряд.:
Л.Шелестова, Н.Чаренко, Н. Адамчук. – К.:Шк. Світ, 2009.-128 с.
8.Концепція національно-патріотичного виховання дітей та
учнівської молоді.
9. І.Д. Бех. Виховання особистості: Сходження до
духовності: наукове видання. К.:Либідь, 2006. -272 с.
10.Указ Президента України «Про національну стратегію
розвитку освіти в Україні на період до 2021 року»
11. Закон України «Про освіту». -1996
12.Закон України «Про виховання дітей та
молоді»:Проект/ОсвітаУкраїни. –Вересень 2004.-№72
Немає коментарів:
Дописати коментар